29 september 2016

Hur jag försöker dämpa ångesten.

Ibland kommer ångesten på besök, och tyvärr kommer den ganska ofta helt oväntat. Den kan slå till när jag är i skolan, när jag umgås med mina vänner, när jag är hemma osv.. Något jag har lärt mig med ångesten är att den kan komma när som helst, och den kan komma i alla former. För mig går det inte att magiskt stoppa ångesten, men jag har lärt mig lite vad som kan dämpa den. Här är en lista på några saker som brukar kunna hjälpa för mig.

- Ta en promenad. Att komma ut i friska luften brukar ganska ofta hjälpa.

- Ta en varm dusch, bara stå i duschen och låt tankarna rinna iväg med vattnet.

- Måla eller skriva. Ibland vill jag skriva ner allt vad jag känner, men ibland är det skönt att bara måla och klotta och inte alls tänka.

- Se på en serie eller film, och mysa i soffan med sambon.


- Ringa och prata med någon, t.ex. pappa.
- Dricka kaffe eller te med någon nära. Ibland vill jag prata, men ibland är det skönt att bara sitta tyst i fint sällskap.

Ibland lättar ångesten när jag gör något av det här, men ibland funkar det inte. Det är så olika på gångerna. I början hade jag ingen aning om hur jag skulle dämpa den, men nu har jag lärt mig vad som kan funka ibland. Om något av det här fungerar för någon annan kan jag inte lova, för ångesten kan vara så individuell och olika för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här (: