23 januari 2013

FKF

Nu ska jag alltså försöka knåpa i hop ett inlägg om fkf då. Jag vet inte om du som har kommenterat är intresserad av studentlinjen, musiklinjen, MIX-linjen eller vårdlinjen. Men eftersom jag går på studentlinjen så berättar jag om den.

Jag vet inte riktigt vad jag ska berätta om själva studierna och sånt. Ni kan gå in på Fkf's hemsida, fkf.fi om läsa mer om t.ex yrkesutbildningen, gymnasieutbildningen osv.
Jag tänkte berätta lite vad jag tycker om Fkf.

Jag trivs otroligt bra på fkf.
Klasserna är ganska små, beroende på hur många som sökt in då förstås. På min klass (1a) är det jag och fyra andra flickor. På 2b är det tre flickor och två pojkar. Vi är ganska lite på ettan, men på alla tre årskurserna är vi nog inte så många heller. Eftersom det är ganska liten skola, både elevantalet och byggnaden, så känner man nog de flesta. I bland känns det nog som om det blir för mycket av folket, men oftast är det nog bara roligt. Och skolämnen då? Vi läser alla vanliga gymnasieämnen, + några andra ämnen som vi behöver för att få vår yrkesutbildning. Så det blir nog långa skoldagar och en del läxor, eftersom det är ju faktiskt ett gymnasium. Just nu går vi från 08:20-16:20 tre dagar i veckan, 08:20-14:20 en dag, och på fredagar slutar vi klockan 12:00. När man läser min blogg verkar det kanske som om vi inte har så mycket skola, utan bara andra trevliga saker, men så är det nog inte. Lärarna är i alla fall väldigt bra, tycker jag. Sen om man går på gymnasielinjen så får man ju bo gratis i en lägenhet med några andra studeranden (antalet varierar lite.) Jag trivs riktigt bra med mina två kämpisar. Man lär känna folk ännu bättre genom att bo med dem. Men såklart är det inte alltid jättesuperduperbra. Men det är det aldrig förstås.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, men det är bara att fråga igen så ska jag försöka svara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera här (: